VÆRET PÅ MØLLEBAKKEN

Værdagbok 2026
JUNI
16. juni. Da er væromslaget et faktum! Bare 13-15 grader de siste 3 dagene og varslet framover er ikke positivt!
9. juni. Det har vært en varm start på måneden, så langt ligger snitt-temperaturen på 20 grader målt kl.14.00 - varmeste måling var i går, 26,5 grader kl.15.25.
Mai
31. mai. Det ble en svært gjennomsnittlig mai temperaturmessig, 13.2 grader mot normalt 12.6. Det ble notert 5 sommerdager (18.til 22. mai)
Men, nedbøren! Her fikk vi både ny månedsrekord for mai og det ble satt døgnrekord 2 ganger. Først den 23. så igjen den 26. - henholdsvis 20.1 mm. og 24.4. I sannhet en fuktig måned - særlig til mai å være som jo tradisjonelt er årets tørreste måned!
26. mai. Ny døgnrekord for nedbør - IGJEN! 24,4 mm. Og i morgen passerer vi rekorden for hele mai, som er på 110,8 fra 2019!
23. mai. Ny døgnrekord for nedbør i mai, 20.1 mm. Den forrige er fra 2009 - så mye nedbør i mai er en sjelden hendelse!
18. mai. Årets første sommerdag, 22.1 grader kl. 16.56.
5. mai. I 2 døgn har vi nå hatt snøbyger og temperaturer i overkant av null på nettene. Snøen har ikke ligget langt ut over dagen. Ikke SÅ uvanlig med snøvær i mai.
April
21. april. Så langt har det vært en tørr og fin april måned - i 14 dager nå har vi hatt tosifrede temperaturer og null regn. Men, nå slår det om og vi kaldere og våtere vær, det måtte jo bare komme!
Om værstasjonen
Værstasjonen er en Davis Vantage Pro2, trådløs. Dvs. alle registreringer fra stasjonen (ISS) sendes trådløst inn til hovedkonsollen som viser enkle data i et display. Fra hovedkonsollen blir data overført via mitt hjemmenettverk til PC og derfra, ved hjelp av et glimrende værprogram, ved navn Weather Display, videre til min hjemmeside som du nå står på. Vindmålingene overføres til ISS med kabel og registreres med 2,5 sek. intervall. Målingene som kommer fram på konsoll er gjennomsnitt for 10 min. perioder (average) og 10. sek. perioder (Maximum gust today). Ved å gå inn i loggen kan jeg lese vindkastene enda mer nøyaktig.
Siden 2007 har jeg nå hatt aktiv "værstasjon" 24/7/365. Jeg oppdaget fort at ikke alle registreringer fungerte etter hensikten alltid, og særlig har det vært vanskelig å få nedbørsregistreringene til å være nøyaktige, hele tiden. Jeg har derfor fulgt opp nedbørsregistreringene manuelt.






